FIKCE NEBO SKUTEČNOST? - Jak se kradou auta v tuzemsku

Napsal osop.bloger.cz (») 8. 4. 2015 v kategorii Motoristům Opavska a okolí, přečteno: 470×

11 nejvíce kradených značek vozidel v České republice:

  1. ŠKODA
  2. VOLKSWAGEN
  3. FORD
  4. PEUGEOT
  5. RENAULT
  6. BMW
  7. AUDI
  8. MERCEDES
  9. OPEL
  10. FIAT
  11. CITROEN

Členové gangů zlodějů aut si za pár minut strachu

(déle profesionální krádež netrvá) a několik dní práce v anonymní klempířské dílně žijí jako v bavlnce. Žijí v přepychových vilách a jezdí v těch nejdražších autech. Všichni si přísně chrání soukromí. Aby také ne, vždyť jde o kšeft, ve kterém se točí miliony. A z přepychu do přítmí policejních cel se nechce nikomu. Ti nejlepší si za rok vydělají na dům a luxusní auto – legální, protože na sebe přeci neupozorní tím, že budou jezdit v kradeném autě.  Dá se to však dělat maximálně tři – čtyři roky, poté je už bude znát příliš mnoho lidí, a to je problém. Málokdo s tím však skončí – na to je to příliš lukrativní obchod.

I obchod s kradenými auty prochází vývojem.

Kdysi to bylo živelné, z ciziny se vozilo všechno. Dnes se krade na objednávku. Klient přesně specifikuje jakou chce barvu, typ, rok, počet najetých kilometrů apod. Je to pro něho výhodné. Chce například poslední VW Golf? Auto dostane od zloděje za 50 tisíc korun, dalších 50 tisíc Vás budou stát doklady a 20 tisíc úprava, aby policajti na nic nepřišli. A automobil, který má cenu půl milionu, máte za 120 tisíc.

Zloději jsou schopní ukradnout prakticky cokoliv,

pochopitelně kromě automobilů, které mají u nás třeba jen jednoho zástupce. Přejete si BMW 850 Csi? Bez problémů! Oficiálně jsou  na Slovensku asi jen dvě taková auta. A jestli se v branži trochu vyznáte, stačí zajít za správným člověkem a on Vám poví, abyste si pro vozidlo přijeli v noci s „liazkou“. Na přímou krádež má gang svoje specialisty. Je několik způsobů, jak auto ukradnout. Tím nejubožejším je dlažební kostka nebo vyháčkování, ale tak to dělají pouze amatéři. Čistá práce je jen s klíčem. Automobily, které se vyráběli zhruba do půlky devadesátých let, měli klasické klíče se zoubky z venku, takže vyhlédnutému Golfu stačilo jednoduše vytrhnout zámek. Jeden ze zlodějů hlídá zda okolo nejde policajt nebo majitel. Další odnese zámek do auto opodál. V něm sedí profík, který za chvíli vyrobí z vlastního přineseného polotovaru klíč nový. Jak dlouho to může trvat?  Tak tři minuty, nejvíc. Potom odjíždějí s vlastní SPZ, s vlastními doklady. Je to v noci, takže když ho chytí hlídka, poví, že se jen někdo snažil dostat do jeho auta a vytrhnul mu zámek. A to, že by policajti kontrolovali v noci čísla motoru, se nestává.

S novými  typy klíčů je to horší.

Startuje se různými  způsoby, například se strhne závit spínací skříňky a nastartuje se obyčejnou dvoukorunou. Nebo se na zámek nastříká tekutý dusík, bouchne se do něj a on se rozpadne. Potom stačí zručnému elektrikářovi jen pár sekund na to, aby nestartoval a ujel.

Dusíkem se také překonávají klasické mechanické zabezpečovací zařízení,

jako například zamykání zpátečky. Vezme si dusík, který se  dá bez problémů koupit, lehne si pod auto a nastříká se na zamykání zespodu. Potom to lehce chrupne a je to. To samé se dá provést i s pákou na volant. U nových aut, kde je spojení mezi řadící pákou a převodovkou bovdenové (platí pro Fabie, Octavie a mnohé jiné typy aut vyrobených za posledních pět roků), se zloději ani neunavují s překonáním mechanického zabezpečení. Postačí v motorovém prostoru odpojit bovdenový převod a přímo na převodovce zařadit potřebný rychlostí stupeň. Nevadí, že řadící páka je uzamčena, vždyť například se zařazenou „trojkou“ se dají ujet desítky kilometrů. Jindy je zase jednodušší nechat majitele automobilu, aby si alarm vypnul sám a ulehčil tak zlodějovi cestu. Stačí mu každých třicet minut kopnout do kola a spustit sirénu Po pár hodinách je majitel auta zaručeně tak otrávený, že alarm skutečně vypne.

Jsou-li zabezpečovací zařízení natolik důkladné,

že je na jejich překonání potřeba nebezpečně mnoho času, stále je tu možnost, že takovéto auto jednoduše odtáhnou odtahovou službou. Vypadá to jednoduše – pro majitele vozidla téměř beznadějně. Přesto existují auta, se kterými mají zloději plné ruce práce. Mnohé automobilky neustále zdokonalují zabezpečení svých vozidel, ale čím je s daným typem  zařízení na našich cestách víc aut,  tím je šance ho překonat vyšší. Z ulice putují kradená auta nejrychlejší cestou do speciálních dílen.  Transport mají na starosti nejčastěji sami zloději, ale někdy se použijí i jiné, velmi nápadité metody. Když se ukradené vozidlo dostane do klempířské dílny, začne práce automechaniků. Auto vyrobené do půli devadesátých let je snadné upravit, nemá tolik ochranných prvků. S moderními auty je to těžší. Auta disponují pevnými i „plovoucími“ kódy. Pevné jsou neustále na stejných místech, plovoucí kódy můžete mít kdekoliv. Ale existují i manuály, kde jsou přesně popsané kódy všech výrobních řad, včetně umístění na autě. Pevné kódy z kradených automobilů se nahrazují novými, které pocházejí většinou z havarovaných, vyřazených aut.  Plovoucí kódy jsou většinou k automobilu přivařené nebo přinýtované. Šikovný klempíř je s nimi za chvíli hotový. Před zloději neobstojí ani Škoda, mimochodem nejčastěji kradené auto u nás. Škodovky mají asi  sedm kódů. Jsou nejčastěji kradené, ale jdou buď na náhradní díly, nebo export. Na  slovenských cestách jezdí tisíce kradených aut. Většinou jde o vozidla vyrobené přibližně do roku 1995. Mladší automobily se vyvážejí, protože mají tolik ochranných znaků, že na domácích cestách mohou být odhalené. Nejčastěji se vyvážejí do Polska, Ruska, na Ukrajinu a do Bulharska. To je výborná lokalita, kde se k zákazníkům chovají džentlmensky. Na autech je napsáno: kradené v Německu, kradené  na Slovensku- takže kupující přesně ví, kam s autem nesmí, protože by ho hned odhalili.

Cesta kradeného automobilu do zahraničí je přitom podle zlodějů velmi jednoduchá.

S kradenými automobily se vesele obchoduje i na internetu. Lidi z branže mají dokonce internetovou stránku, na které se nabízejí kradená auta. Popis auta i s cenou se dá na internetové stránky a on se už někdo ozve. Například zloděj z druhého konce republiky, který má papíry na podobné auto a měl by i kupce. Pro člověka z ulice už není až tak jednoduché koupit kradený automobil, tedy když ho zrovna v dobré vůli jako zcela „čisté“ nekoupí v autobazaru.

Jen v minulém roce bylo ukradeno

např. na území Slovenské republiky několik tisíc automobilů. Z toho vyplývá , že takřka každou hodinu zmizí nějaké vozidlo. Aspoň malou náplastí na bolest takto postižených motoristů, může být fakt, že počet krádeží  po „boomu“ na začátku devadesátých klesá. Důvodem je to, že trh se už ustálil a lidi jsou obezřetnější a snaží se svá vozidla chránit. Každé dodatečně namontované zabezpečovací zatížení značně snižuje možnost krádeže. Především jde o auta, kterých je na ulici víc. Potencionální zloděj si proto radši vybere to, kde nebliká žádná „ledka“, a u kterého má jistotu, že je z hlediska bezpečnosti v takovém stavu, v jakém opustilo výrobní linku.

Autoalarm by zbytečně komplikoval krádež a hlavně každá minuta je drahá. Budou-li vedle sebe stát dvě auta, jedno s alarmem a druhé bez, vždy si vyberou to bez zabezpečení. Skutečně tedy jde i o počet zabezpečovacích zařízení, které se musí překonat. Ale i alarm se dá překona, poměrně jednosuše.


 

Pomůžeme Vám rovněž s ověřenými informacemi o Vašem vozidle.

 

 


 

Štítky: motorismus
Hodnocení:     nejlepší   1 2 3 4 5   odpad

Komentáře

Zobrazit: standardní | od aktivních | poslední příspěvky | všechno

Komentování tohoto článku je uzamčeno.